In de dop gesmoord

Alleerst even dit: de titel luidt ‘In de dop gesmoord’. Die moet natuurlijk luiden, zoals u allen weet: In de kiem gesmoord. Maar het staat er nou eenmaal en ik láát het staan, doch dit terzijde.

Was ik stellig geen beeldhouwer geworden, dan toch misschien tekenaar of kunstschilder, wanneer de eventuele aanleg voor het tekenen niet vroegtijdig op uiterst botte manier was onderdrukt. Die repressie nam een aanvang op de, inmiddels afgebroken, Openbare Lagere School te Ten Post. Daar brak bij vlagen de democratie even uit, hetgeen o.a. inhield dat het moment was aangebroken dat we, de leerlingen, konden en mochten kiezen uit een aantal expressievakken (overigens kende ik dat woord toen zeker nog niet). Bij meerderheid werd er dan, daar kon je donder op zeggen, gekozen voor handenarbeid, houtbewerking. Ik ga er heden ten dage nog steeds vanuit dat men dat knutselen uit pure pesterij naar mijn persoontje steeds maar weer en masse verkoos boven bijvoorbeeld een vak als tekenen. Handenarbeid was voor mij een complete ramp! Ik word er nu nòg wel eens in m’n angstdromen door overvallen. Ik heb dat nooit onder de knie kunnen krijgen, het zagen, timmeren en, mijn god, wat er ook maar allemaal in knutselland te doen is en was. Altijd een rood gekleurde onvoldoende voor gehad. Het zal wel zoiets als faalangst zijn geweest dat mijn houtambachtelijk handelen blokkeerde. Nooit ook enige hulp, voorzover ik me kan of wil herinneren. Tranen met tuiten.

Echter heel soms, wanneer de meester in een onverwacht goede bui was, werd er besloten, in weerwil van de knutselmeerderheid, tòch te gaan tekenen. Nu dan, op een van die schaarse tekenuurtjes gebeurde er iets wat je niet kan verzinnen: Ik had een landschapje met huisje en weggetje getekend. Zoiets. Meester boog zich op een gegeven moment over m’n kunstwerkje om het vervolgens mee te nemen naar z’n bureau;  hij merkte op dat er een enorme fout in zat. Vervolgens liet hij alle leerlingen beurtelings langskomen om mijn werk te keuren: Of ze die zogenaamde fout konden vinden. Niemand mocht zeggen wat er precies aan de hand was. U zult het geloven of niet, maar vandaag de dag, een halve eeuw later, weet ik nog steeds niet wat er fout was aan die tekening. Educatie noemen ze dat….!??
 

13 gedachten over “In de dop gesmoord

  1. Ik denk dat het met mijn vrouwelijke charmes tijdens de middelbare schoolperiode al behoorlijk goed zat, want mijn docent bood altijd aan om me even te helpen als het met mijn handenarbeidknutselwerkje niet zo goed ging. Een halve les later had de beste man dan plotseling het niveau van mijn knutsel tot ongekende hoogte gebracht en gaf daar vervolgens een dikke vette voldoende (meestal een 8 of 9) voor. Nee, ik had het goed getroffen met de beste man!

    Like

  2. Kinderleed….wat let je om alsnog te tekenen?
    Ach, en dat niet iedere leraar(es) ook pedagogisch onderlegd is, kun je dan weer lezen in mijn log (archief oktober) ‘zusters van liefde’…

    Like

  3. Zulke beste mannen als die van Merel heb ik ook wel gehad voor handenarbeid, echter de vrouwelijke charmes ontbraken mij dus werd ik niet in die mate geholpen als ik weer eens voor zijn buro stond. Spijtig, maar gelukkig rolde er zo nu en dan wel eens een voldoende uit. Vooral mijn boetseer- en zeepsteenwerkjes konden zijn ijzeren oog verdragen. Het overige gestuntel werd minder op prijs gesteld. Dankzij handenarbeid heb ik uiteindelijk het vwo op moeten geven en de havo (overigens met uitstekende cijfers natuurlijk) afgerond het volgende jaar. Zo hebben we er allemaal wel onze herinneringen aan vrees ik.

    Wees blij dat je niet vaker hebt hoeven tekenen. Het was bij ons een vak en naarmate je dieper in de materie gaat in de loop van zo’n jaar, hoe wanhopiger je toestand en hoe zouter de zweetdruppels op het voorhoofd en onder de riekende oksels. Nee, tekenen is aan mij niet besteed, op de vreemdsoortige stripfiguurtjes na, maar ja, dat is geen kunst met de grote K.

    Like

  4. Wat een enorme frustratie moet dit voor je zijn Dré! Ik denk dat wij er op onze school anders mee omgaan, op de eerste plaats al omdat we er zeer zeker geen punten voor geven. Ieder kind presteert op zijn eigen kunnen en wie zijn wij, leerkrachten, om een werkstuk onvoldoende of voldoende of zelfs goed te beoordelen.
    We kijken wel of er met enthousiasme aan gewerkt wordt.
    Gelukkig mogen de kinderen op onze school elke week ook tekenen, dus ik denk dat aan ieders voorkeur gedacht wordt.
    Ook denk ik dat je een werk niet op fouten kunt beoordelen. WAT IS FOUT???? Wie maakt dat uit????
    Kom maar op onze school eens kijken zou ik zeggen, hier lopen echt bijna alleen maar vrolijke kinderen rond.

    Like

  5. Als juf moet ik hier natuurlijk wel even op reageren…zeker omdat ik deze link in een reactie op mijn weblog tegenkwam.

    Ik vind het jammer te moeten lezen dat je zo’n trauma’s hebt overgehouden van het handenarbeidonderwijs in je basisschooltijd.
    Hopelijk frustreer ik de kinderen in mijn klas niet…
    Ik sluit me erg aan bij Lia, want; wat is fout…
    Inzet vind ik erg belangrijk, zeker bij een vak als handenarbeid (en gym en muziek). Ook ik was als kind niet echt knutselig aangelegd. Maar ik vond ’t wel super om te doen, hoewel er niets moois uit mijn handen kwam. Gelukkig werd mijn inzet rijkelijk beloond. En dat is wel zo belangrijk…

    Ook bij ons op school, bijna alleen maar vrolijke kids.

    Like

  6. Pingback: Snelle lijnen….. | Weblog Dré Oudman Appingedam

  7. Bij de opdracht Kermis, tekende ik de ‘achterkant’ woonwagens snoeren, aggregaten, de mensen ….helemaal fout! Onvoldoende! En “jij leert het nooit” Teken en schilder overigens nog steeds. Geen trauma aan overgehouden ;-).

    Like

  8. Pingback: Met je geknutsel! | Weblog Dré Oudman Appingedam

  9. Pingback: Doorgeefjournalistiek | Weblog Dré Oudman Appingedam

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.