Kamerkoor Erato

Je zou zeggen: het kàn, uiteraard, luister her en der, we horen het overal, maar muziek hoeft niet per se tekst met zich mee te dragen, en andersom ook niet altijd, zoals ene Katja Schuurman in het programma Podium Witteman presteerde door een gedicht van Hugo claus ( ik weet niet meer wèlk gedicht. Ik kan dat zo opzoeken, maar ben daar nu even te lui voor. Inhoudelijk was het erotisch natuurlijk, want we kènnen Katja)….. een gedicht van Hugo Claus voor te dragen mèt muzikale begeleiding. Je zou zeggen: poëzie ìs al muziek op zich, daar hoeft niet ook nog eens extra muziek doorheen geborduurd te worden. Tot zover de inleiding….

Ik schrijf hier over m’n ervaring bij het beluisteren van a-capellakoor Erato op zondagmiddag 2 april jl. in de Petrus en Pauluskerk te Loppersum: zuiver de gemengde stemmen, van verzaligende ijlheid naast overweldigende maar toch ingehouden volheid. De Paasgedachte werd hier uitgestrooid: liederen (tekst!) van Byrd (Easter Propers), Gesualdo (Responsoria Sabbato Sancto), Roel Griffioen (Stabat Mater) en passiemuziek van Bruckner en Jenkins. Zoiets gaat niet zonder tekst, want slechts ‘lalala’ zingen zou verveling oproepen, maar gezongen woorden versta ik meestal niet en wil daar ook geen moeite voor doen (er viel méé te lezen uit het programmablad), want dat zou alleen maar wegvoeren van de muziek; de muziek is nu juist datgene waar het mij in eerste instantie om gaat. De muzikaliteit, de sfeer ervan, sferen zoals, bijvoorbeeld, bij tekstloze elektronische muziek, de diepte en de driedimensionaliteit door de meerstemmigheid, de dynamiek, de ritmeveranderingen, die elkaar versterkende eigenschappen; dáár gaat het mij om, en dat was hier zeker het geval, mede ook omdat de dirigent, Roel Griffioen, door een ongekende lichamelijke enthousiasmering het koor tot grote hoogten wist te brengen. Na het officiële programma nog een geweldige toegift, waarbij het koor werd opgedeeld in twee partijen, eentje vóór en eentje achterin de kerk: stereo ten top! Wat een geweldige inzet, wat een passie! Paaspassie! Feest! Voorjaar! Nieuw leven! De eeuwige Dood en de eeuwige Wederopstanding. Zo zie ik Pasen. Voldaan naar huis en nagenieten! De respectieve teksten bestudeer ik later nog wel eens (als het er al van mocht komen).

koor_2015_origineel

Kamerkoor Erato met dirigent Roel Griffioen

Een gedachte over “Kamerkoor Erato

  1. Pingback: A Capella | Weblog Dré Oudman Appingedam

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.