Stemprobleem

Verkiezingen der Tweede Kamer, maart 2017, doch gebruik maken van m’n democratisch recht te gaan stemmen wordt me wel erg moeilijk gemaakt: geen enkelijke van de huidige politieke partijen past mij. Over de grondwet aantastende Partij Van Verloedering zwijg ik. Rechts valt sowieso al af, en de al dan niet christelijke middenpartijen, ja, daar heb ik ook niets mee: behoudend als ze zijn, zijn ze immers min of meer rechts, burgerlijk rechts. Weet dat die partij der Democraten ook rechts is en van de mogelijkheid van referenda en gekozen burgemeesters word ik onpasselijk. Dan komt Klaver, soms links soms rechts, maar die heeft verklaard eventueel met de neoliberalen in zee te willen gaan om te kunnen regeren, en ik wens mijn stem bij voorbaat op die manier niet te versjacheren: door de vorige keer voor de eerste keer in m’n leven te stemmen op de Arbeiderspartij, inmiddels verraderspartij, ging m’n stem meteen de mestvaalt op. Wat rest is, splinterpartijen daargelaten, de partij van de rode tomaat, die is links, prima op zich, maar helaas conservatief links. Bovendien ben ik een voorstander van de EU, met open grenzen, hoewel de ontwikkeling ervan veel te snel is gegaan. Men had zich voorlopig moeten beperken tot de rijkere landen. Verzuchting: waar is progressief links?

P.S. Bij nader inzien heb ik besloten op de Partij voor de Dieren te stemmen, want ik heb sowieso wat goed te maken. Doch die partij moet niet terug willen naar de gulden! Wel moet #EU gesplitst worden in rijke en arme landen, en mag voorlopig niet groter worden.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.