Snelle lijnen…..

Ik ontving een uitnodiging voor een tekeningen-expositie. Tekeningen van Joop Biemold. Meestal staat er op zo een uitnodigingskaart een voorbeeld afgedrukt van één van de tentoongestelde werken van de kunstenaar. In dit geval stond slechts het woord ‘tekeningen’ vermeld, in cursieve druk. Dan word je toch nieuwsgierig. Op dus naar Borg Rusthoven te Wirdum, bij Appingedam, waar de kunstwerken zouden hangen tot en met 28 juni a.s. Als ik aan tekeningen denk denk ik niet slechts aan m’n vreselijke meester van de lagere school, maar ook aan kleine liefdevolle afbeeldinkjes gemaakt met potlood die ik stuk voor stuk minutieus zou moeten bestuderen, echter dat laatste denkbeeld brak meteen aan diggelen op het moment dat ik de expostieruimte, de bovenzaal, binnenstapte. Niks gepriegel! Niks potlood! Het bleken -er hingen er, terugdenkend, een stuk of vijftien- relatief grote werken achter glas van ca. 100 bij 80 cm die stuk voor stuk het menselijk lichaam in bepaalde houding en of gemoedstoestand moesten verbeelden. Schetsmatig opgezet in royale snelle lijnen met Siberisch krijt (soort vette houtskool) met hier en daar agressieve vegen en, dàt is beeldsterkte, veelal niet of maar half afgemaakt, maar uiterst expressief van aard met een zeggingskracht waarbij er voor de toeschouwer toch veel te raden overbleef, waardoor je er moeilijk los van kon komen…..

Supra

….beeldsterkte achter spiegelend glas….       foto: dré

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.