Traditiekussen

Altijd al heb ik geageerd tegen het hardnekkig vastklampen aan tradities; de traditie, voor velen een onontkoombaar fenomeen, (onwetend) een gevangenis! De culturen die onze voorouders erop nahielden waren uiteraard op zich prima, maar ik wil uitgaan van ontwikkeling, hetgeen betekent dat je jezelf moet optillen uit die tradities, om er uiteindelijk geheel los van te komen! En om je afkomst toch niet te hoeven verloochenen zou ik me kunnen voorstellen af en toe even een zachte landing erop te maken, om je vervolgens te kunnen prepareren voor een nieuwe sprong in het ongewisse. Een voortdurende ontwikkeling vanuit de tradities, dat is mijn credo, ondanks alle praktische bezwaren die je op dat pad zou kunnen tegenkomen. Ter illustratie heb ik een prachtig muzikaal voorbeeld bij de hand. Min Wu Xu is de naam van een drietal Chinese musici dat d.m.v. improviseren op traditionele instrumenten geheel z’n eigen weg heeft gevonden. Je hoort de ontwikkeling van traditionele tot geavanceerde muziek, hier en daar aangevuld met elektronische klanken. Precies wat ik bedoel! U ziet een optreden van de groep in het programma ‘Vrije Geluiden’ van de VPRO.

….. Min Wu Xu met traditionele instrumenten…..

2 gedachten over “Traditiekussen

  1. wat een onzin. we zouden juist vast moeten houden aan tradities. het laten varen van alles wat met hard werken in opgebouwd in een soort hebberig eclecticisme is nou precies wat ervoor zorgt dat dingen gaan zoals ze nu gaan. tradities: geweldige dingen!

    Like

  2. Pingback: We moeten vèrder! | Weblog Dré Oudman Appingedam

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.