Even was er paniek

Het was vriendelijk weer op 3 januari van dit jaar; een mooie gelegenheid, zo dacht ik, Thomas Rosenboom even met de fiets een bezoekje te brengen. Rosenboom woont namelijk in Wirdum, vlakbij de stad (sic!) Appingedam, in z’n overkapte, tevens draaibare Rosenboomhuisje met bankje. Het geheel doet denken aan een scheepshut en is er neergezet, naar ik me meen te herinneren, in het jaar 2004, als ode aan z’n boek “De nieuwe man“. Ik fiets er vaak langs en rust er even uit. Zodoende kom ik geregeld bij hem over de vloer. We kletsen dan wat onder het genot van een kopje thee, terwijl hij bezig is met schrijven, want hij, Rosenboom is schrijver. En als schrijver schrijf je, dat gaat alsmaar voort. Maar dan die verschrikkelijke derde dag van januari!: Z’n huis, Rosenbooms huis….. Verdwenen! Wèg! Weet me geen raad…..begin te schreeuwen: “Rosenboom is dakloos!….. Thomas!….. Thomas Rosenboom, hij is dakloos!” Maar niemand hoort of ziet me. De tabernakel is niet meer; slechts de ronde betonnen vloer ligt er nog, wezenloos. Als een waanzinnige fiets ik terug naar huis -ik heb gelukkig een goede conditie- om aldaar iemand die er iets van zou kunnen weten op te bellen. Die iemand, Harry, is zowel de ontwerper als de bouwer van het Rosenboomhuisje. Harry weet me gerust te stellen door met de verklaring te komen dat ‘het eremonumentje tijdens de jaarwisseling waarschijnlijk door de gemeente was weggehaald ter voorkoming van vandalisme: Rosenboomhuisjebankje is bijna geheel van hout; je zou het zo maar in de fik kunnen steken’. ‘Ja maar Thomas zèlf dan…..waar moet hij nu dan wonen en – vooral – schrijven?’, opperde ik. Ook hieromtrent werd ik gerust gesteld, want hij, Thomas dus, zou vanaf Kerst tot nog geruime tijd in het nieuwe jaar op vakantie zijn…..

Supra

Rosenboomhuisje, nog te Wirdummerdraai                       (foto: dré)

Addendum 26 februari 2012:  Het huisje staat inmiddels allang niet meer op z’n oorpronkelijke plek. Het is inmiddels een paar honderd meter verderop neergezet op het erf van het huis waar vroeger een scheepswerf aan het Damsterdiep was gesitueerd, een plek die alles te maken heeft met Rosenbooms roman. Wel zo veilig tegen vandalisme!

5 gedachten over “Even was er paniek

  1. Pingback: De Nije Man | Weblog Dré Oudman Appingedam

  2. Pingback: De nieuwe man | Weblog Dré Oudman Appingedam

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.